Direktlänk till inlägg 28 februari 2009

Buzzning, bundtkaka och tankar kring lögner

Av supernemi - 28 februari 2009 02:46

Svägerskan med väninna var här idag på fika, som en del av en Buzzadorkampanj för Zoegas nya kaffe Zuprema A Mano. Jag som avskyr kaffe utan mjölk blev förvånad när jag insåg att detta kaffe inte bara var drickbart utan även riktigt gott även utan mjölk.


Jag hade bakat en chokladkaka i kakformen jag fick av min svägerska när jag fyllde år senast. (En bundtkakeform från Nordic bakeware). Jag gillar att baka, men jag gillar inte att ha skafferiet fyllt med sötsaker, så jag skickade med henne halva kakan hem till familjen.


I övrigt har veckan varit lugn. Vi var ute och åt en dag och jag var glad att jag orkade äta upp allt köttet. Servitrisen behövde alltså inte fråga om jag inte tyckte om maten. Jag har fått ett kort att visa på restauranger, där det står att jag gjort en viktoperation och nu inte kan äta mer än ca en barnportion. Men det ligger i någon låda här hemma, skulle aldrig drömma om att dra fram det. Hela världen behöver inte få veta att jag valt att operera mig. Visst kan det vara pinsamt att få frågan om och om igen om jag inte tyckte om maten, har ett par gånger fått erbjudande om att få en annan rätt. Vid de tillfällena har jag varit så mätt att jag varit nära att kräkas.


Jag antar att de flesta utgår ifrån att man som fet ska vräka i sig mat och lämna en i stort sett renskrapad tallrik, så man bryter ju helt klart mot mönstret. Kommer troligen bli lättare när jag kommer närmare målet. Ingen ifrågasätter ju att en smal person lämnar mat på tallriken.


Det som gör mig mest irriterad är dock de gånger det verkar som att de tror att jag sitter och ljuger när jag säger att maten smakade jättegott. Varför i hela världen skulle jag ljuga om en sån sak?


Faktum är att det irriterar mig överlag när folk tror att jag ljuger... Dels ljuger jag ytterst sällan, jag är visserligen en skicklig lögnare om jag vill. Jag har en stor del av mitt liv varit en lögnare, men jag växte upp och insåg att det var bättre och mer psykologiskt hälsosamt att låta bli. Ärlighet får mig att må bättre. Sen kommer jag visserligen aldrig bli en överdrivet ärlig person. Jag menar när det gäller triviala saker som andras klädesplagg och så vidare, vem mår bättre av att jag säger att min kompis tröja är ful eller liknande?!  Men det betyder fortfarande inte att jag ljuger, jag ger ett så diplomatiskt svar som möjligt eller undviker om möjligt att svara överhuvudtaget.


För ett par månader sedan så var det ett par kvinnor som trodde att jag ljög om var jag köpt en bingopenna. De frågade mig och jag svarade sanningsenligt och de vägrade att tro mig. Det jag fortfarande inte förstår är vad jag skulle ha för anledning att ljuga om nåt så löjligt... 


Men jag har bestämt mig för att de som anklagar mig för att ljuga antagligen är personer som väldigt lätt själva tar till lögnen. Jag tror överlag att folk lätt utgår ifrån att andra människor gör precis som de själva. Enligt tankegångar som "Om jag fuskar gör säkert alla andra det också", osv... 






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av supernemi - 31 maj 2009 00:31

Senare idag söndag, så ska jag sätta mig på tåget till sjukhuset. För imorgon måndag så kommer de att göra steg 2 av min viktoperation. Det är nu jag ska få en Duodenal Switch.   Jag är nervös, inte för operationen i sig, men för hur livet kommer bl...

Av supernemi - 17 maj 2009 00:05

Så har det då visat sig, ESC handlar inte längre om låtar utan om utseende och charm. Det började redan förra året  och att Norge vann i år bevisar bara att om tävlingen någonsin igen ska handla om sången, så måste det bli en radiotävling. För hade t...

Av supernemi - 15 maj 2009 12:59

Den 1 juni ska jag läggas på operationsbordet igen. Då kommer kirugen att göra om min sleeve, till en Duodenal Switch, vilket innebär att maten jag äter bara passerar genom en liten del av tunntarmen. Detta leder till mycket begränsat näringsupptag. ...

Av supernemi - 26 mars 2009 03:18

Jag är glad att jag har blivit en frukost-ätare, även om resten av dagen varit katastrof.   jag började dagen med  1 glas fruktsoppa (gör det lättare att svälja tabletterna).  2 runda polarbröd, 1 med skivbar leverpastej och inlagd gurka, och 1 med o...

Av supernemi - 25 mars 2009 02:03

Ja snart i alla fall. Åker till Halmstad på fredag (Vi bilar därifrån till Helsingborg på lördag). Har redan börjat fundera på vad jag ska packa med mig. Tvättmaskinen går för fullt på dagarna, så att allt i garderoben ska finnas tillgängligt.   Tyck...

Ovido - Quiz & Flashcards